نان بابکا
5/5 - (1 امتیاز)

نان بابکا نان اروپایی شکلاتی

نان پیچی شکلاتی

نان بابکا BABKA یک شیرینی یا کیک بافته شده شیرین صبحانه دارچینی شکری بسیار عالی میباشد.  در جوامع یهودی لهستان، روسیه و اوکراین سرچشمه گرفته است. با خمیر مایه‌ای تهیه می‌شود که روی آن را گرد کرده و با موادی مانند شکلات، دارچین، میوه یا پنیر پخش می‌کنند، سپس قبل از پخت آن را گرد کرده و بافته می‌کنند.نانی بسیار خوشمزه و خوش عطر و طمع که با سلیقه ایرانی ها بسیار سازگار است و به عنوان نان صبحانه در سبد غذای ما جا افتاده است.

تاریخچه نان بابکا

تاریخچه نان بابکا

بابکا در اوایل قرن نوزدهم در جوامع یهودی اروپای شرقی توسعه یافته شده بود. خمیر چلو اضافی را با مربای میوه یا دارچین می پیچیدند و به صورت نان در کنار چلو می پختند.اوایل در این نان از  شکلات در اصل استفاده نمی شد، زیرا به طور کلی در دسترس نبود.

بابکا شکلاتی احتمالاً یک پیشرفت آمریکایی در اواسط قرن بیستم بوده است. نام آن (اگرچه لزوماً خود غذا نیست) ممکن است مربوط به نوعی کیک عید پاک رایج در لهستان و غرب اوکراین باشد که با نام بابا یا کوچک بابکا شناخته می‌شود، که در زبان لهستانی به معنای “مادربزرگ” است شناخته شده بوده است.

قبل از خوندن این مقاله میتونید مقاله طرز تهیه جامع طرز تهیه ماکارون را مطالعه کنید

مواد لازم برای تهیه نان بابکا:

بابکا نوتلا

  • شیر ۳۷ درجه :۱۸۲ گرم معادل ٣/٤ پیمانه
  • خمیر مایه :۷ گرم معادل ۲ قاشق چایی خوری
  • آرد: ۴۵۰ گرم
  • شکر ۵۰: گرم معادل ۴ قاشق غذا خوری
  • کره ذوب شده: ۴ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ گرم :۲ عدد
  • نمک :۱/۲ قاشق چای خوری
  • وانیل :۱/۲ قاشق چای خوری

مواد میانی نان بابکا

این مواد به دلخواه میباشد، مثل گاناش نوتلا کرم های منسجم یا خمیر مغزها
در اینجا از گردوی له شده به میزان ۱و ۱/۲ تا ۲ پیمانه ، شکر ۲ قاشق غذاخوری و دارچین ۱ قاشق چای خوری استفاده شده است.
برای تهیه خمیر گردو کافیه از گردوهای چرب تر استفاده کنید و در حد ممکن بعد از خرد کردن تکه ها را کاملا له کنید یا در اصطلاح بسابید تا روغن بیاندازد و خمیری شود.

اين مقدار خمير براي ٢ عدد نان ميباشد و برای تعداد نان بیشتر باید به نسبت مواد میانی بیشتر استفاده نمود.برای کسانی که دوست دار شکلات و نوتلا میباشند توصیه میشود از نوتلای گرم در لابلای خمیر استفاده نمایید.طعم و عطر بسیار عالی و خوشمزه ای را به نان بابکا میدهد.

یک ویدیو جالب از طرز تهیه نان بابکا حتما ببینید:

 

طرز تهیه نان بابکا یا نان پیچی شکلاتی

طرز تهیه نان پیچی

ابتدا شیر را داخل  کاسه ای ریخته و مخمر را به آرامی بر روی آن میریزیم. سپس ترکیب را 7 دقیقه استراحت میدهیم .بعد از آن دو قاشق غذاخوری از شکر و برمیداریم (که میشه حدود نیمی از اون که ۲۵ گرم) به همراه ۱ پیمانه از آرد و با مایه خمیر کمی مخلوط میکنیم.

سپس سلفون را به روی طرف میکشیم  ۲۵ تا ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که عمل کند استراحت میدهیم .تا زمانی استراحت میدهیم که حجم آن تقریبا دو سه برابر شود و اصطلاحا به مرحله یست برسد.تخم مرغ ،کره ذوب شده ،مابقی شکر نمک و وانیل را مخلوط کرده و خوب با همزن دستی هم میزنیم تا یکدست شود .سپس مایه خمیر عمل آمده را آرام با مواد کمی مخلوط و بعد ۲/۳ از آرد را افزوده خمیر را جمع میکنیم .

مابقی آرد را روی میز کار ریخته خمیر را هم از کاسه خارج کرده و جمع میکنیم و به خورد هم میدهیم .خمیر بسیار لطیف است نیاز به آرد اضافی ندارد
برای چسبندگی احتمالی خمیر توجه بفرمائید خمیر به دست تمیز نمیچسبه پس برای ورز دادن دستها را خوب بشوئید و خشک کنید و نهایتا کمی چرب نمائید .

نکته مهم دیگر در خمیرها اینه که خمیر و روی میز کار بچرخونین اگر یک جا ورز بدین خمیر به میز روی خمیر و کاور کرده و مدت یک ساعت یا تا زمانی که حجم آن دو سه برابر شود استراحت میدهیم.

طرز تهیه خمیر بابکا

طرز تهیه خمیر بابکا

سطح میز کار  و روی خمیر و آرد میپاشیم و به قطر حدودی ۱ سانت و مستطیل منظم ۳۰ در ۴۰ روی میز کار به وسیله وردنه باز میکنیم. حالا مواد میانی از قبل تهیه شده دلخواه را روی خمیر پخش و از یک ضلع عرضی رول میکنیم .هر دور دوسر را به سمت داخل و مرتب کردن هدایت میکنیم.رول را روبروی خودتون قرار بدین از یک سمت ۴ سانت فاصله داده و مابقی را تا انتها برش میزنیم تا دو قسمت شود سپس دو بال را دور خودش میپیچیم و سر آنرا به داخل میفشاریم.

مواد درست شده و رول شده را داخل قالب و کاغذ روغنی میگذاریم خمیر رل داخل آن قرار میدهیم. سپس روی مواد را  کاور میکنیم تا حدود ۳۰ دقیقه یا تا زمانیکه دوباره حجم بگیره استراحت میدهیم. روی خمیر و باقیمانده کره پرس میکنیم.

پخت نان بابکا در فر شیرینی پزی

بعد از اینکه همه این کار ها را به ترتیب انجام دادیم به مرحله پخت نان بابکا با فر کیک پزی میرسیم.ابتدا قبل از اینکه خمیر را در فر شیرینی پزی نوبل قرار دهیم باید پیش گرمایش از دستگاه بگیریم.به اینصورت که دمای فر را به 180 درجه سانتی گراد برسانیم و سپس شروع به انجام پخت نماییم.

خمیر بابکا آماده شده را در فر شیرینی پزی  که قبلا با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۸۰ درجه سانتیگراد رسانده ایم قرار میدهیم.بعد از آن ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که سطحش طلائی بشه شروع به پخت میکنیم. در مرحله بعد از پخت میتوانید تا زمانی که نان داغ هست و تازه، با روغن نارگیل یا کره اون رو براق کنید. بعد از این همه مراحل میتوانید نان بابکا خود را که به صورت شکلاتی دارچینی تهیه شده است با قهوه و چای نوش جان کنید.

2 پاسخ
  1. مرجان
    مرجان گفته:

    سلام ممنون بابت مقاله عالی راجب طرز تهیه نان بابکا من خیلی وقته دنبال طرز تهیه کامل و با نوتلای نان پیچی شکلاتی بودم خیلی خوب بود ممنون فقط کاش ویدیو مرتبط با همین دستور میذاشتید

    پاسخ
    • مدیر
      مدیر گفته:

      سلام سلامت باشید خوشحالیم تونستیم نظر شما رو جلب به مقاله نان بابکا کنیم ایشالا در پست های بعد ویدیو مرتبط با همان دستور قرار میدیم

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.