طرز تهیه سمنو
5/5 - (4 امتیاز)

 

سمنو از عصاره جوانه گندم تهیه می شود که  خواص بسیار زیادی هم دارد.سمنو دارای طبع گرم و معتدل است.دارای انواع ویتامین ها شامل انواع ویتامین های گروه ب می باشد.سرشار از کلسیم و پتاسیم است و بدای تقویت استخوان ها بسیار مفید است.سرشار از آنتی اکسیدان و برای تقویت سیستم ایمنی هم مفید می باشد.سمنو برای درمان کم خونی و همچنین برای زیبایی پوست بسیار مفید است.

 

حالا که با خواص آن آشنا شدیم بریم که با طرز تهیه این خوراکی مفید هم آشنا بشیم.

پیشنهاد خواندن مقاله طرز تهیه ماکارون را بخوانید.

مواد لازم برای تهیه سمنو

 

500 گرم گندم

2 کیلوگرم آرد گندم

3 تا 4 لیتر آب

 

طرز تهیه سمنو:

 

مراحل تهیه سمنو قدم به قدم

 

1.ابتدا باید گندم را تمیز کنید.

2.سپس آن را با آب سرد بشویید و یک تا دو روز در آب خیس کنید.

در این مدت سه بار تعویض آب آن را فراموش نکنید.

3.بعد از حدود 24 ساعت که سر گندم سفید شد،گندم را آبکشی کنید.

آن را در یک پارچه تمیز و مرطوب بپیچید.

4.پارچه را به مدت دو روز در جای تاریک و گرم قرار دهید و اجازه دهید گندم جوانه بزند.

5.وقتی گندم جوانه زد آن را در سینی پهن کنید و یک تکه پارچه روی آن بگذارید.

بعد از دو روز دانه ها ریشه دار می شوند و گندم سبز روشن می شود.

نگذارید گندم بیشتر بماند.چون زمانی که سبز تیره شود سمنو شما تلخ می شود.

6.حالا گندم را خرد کرده و بشویید و سپس در غذاساز بریزید تا له شود.

گندم له شده را در یک صافی بزرگ بریزید.سپس آن را از پارچه رد کرده و فشار دهید.

حتما آن را کاملا فشار دهید تا تمام دانه های گندم گرفته شود.

7.سپس مقداری آب به گندم صاف شده اضافه کنید و دوباره فشار دهید تا شیره آن گرفته شود.

برای استخراج کامل شیره گندم آن را از صافی عبور دهید تا مطمئن شوید که تمام شیره گندم گرفته شده است.این مرحله بسیار مهم می باشد چون شیره سمنو شما را شیرین می کند.

8.در مرحله بعد عصاره گندم را با آرد مخلوط کنید.

9.وقتی مخلوط به مایع رقیق تبدیل شد آن را در قابلمه بریزید.

قابلمه را روی شعله بگذارید و شروع به هم زدن آن کنید

مدام آن را هم بزنید.در غیر این صورت به ته قابلمه می‌چسبد،می‌سوزد و تبدیل به حلوا می‌شود.

تا زمانی که سمنو به نقطه جوش رسید هم بزنید و کم کم غلیظ تر و تیره تر شود.

سپس حرارت را کم کنید تا آب سمنو کم شود.

10.وقتی به این مرحله رسید دیگر لازم نیست دائما سمنو را هم بزنید.چون دیگر به طور مداوم ته نشین نمی شود.بنابراین هر چند دقیقه یکبار هم بزنید.

11.بعد از دو ساعت که سمنو به اندازه کافی سفت شد آن را با دمکنی دم کنید.

سپس درب قابلمه را ببندید و حرارت را بسیار کم کنید تا سمنو تیره تر شود.

حدود یک ساعت طول می کشد تا رنگ سمنو تیره شود. بعد از آن سمنو شما حاضر می باشد.

نکات مهم در پخت سمنو که باید رعایت کنید

نکات مهم پخت سمنو

همانطور که مطمئناً خودتان می دانید برای تهیه سمنو در دستور پخت سنتی نیازی به شکر نیست.چون شیرینی آن از جوانه گندم حاصل می شود. اما اگر دوست دارید طعم شیرین تری داشته باشد،می توانید به آن شکر اضافه کنید.

در برخی از مناطق ایران برای تهیه آرد گندم را در پارچه پنبه ای می ریزند و روی آن آب می پاشند و هر چند ساعت یک بار این کار را تکرار می کنند تا گندم خیس بماند و ریشه دار شود. این کار را تا سبز شدن ساقه انجام می دهند. همان طور که گفتیم این ساقه نباید زیاد رشد کند زیرا آن را تلخ می کند.

برای خوش رنگ شدن سمنو، سه ساعت قبل از دم کشیدن رب شیرین ایرانی، 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن هیوانی به آن اضافه کنید تا رنگ سمنو خوب شود.

شعله پخت سمنو باید ملایم باشد. برای پخت این دسر باید صبور باشید.

در پاسخ به این سوال که سمنو چند ساعت باید روی گاز بماند، باید بدانید که این دسر زمان زیادی برای پخت نیاز دارد و باید حداقل 3 تا 4 ساعت روی گاز بماند.

دلیل خاصیت کشسانی این دسر وجود جوانه گندم در آن است که سرشار از ویتامین و خواص فراوان برای سلامت بدن است.

اگر از شما پرسیده اند که چرا در سمنو یخ می ریزند، باید بدانید که برخی معتقدند این کار باعث زیبایی رنگ سمنو می شود.

در تهیه این دسر خانگی بهتر است از پارچه نخی برای خیس کردن گندم استفاده کنید و هر چند ساعت یکبار منسوجات را خیس کنید تا گندم خوب جوانه بزند.

بعد از پختن این دسر خانگی نوبت به تزیین آن می رسد.برای تزیین این دسر می توانید از گردو، بادام و پسته خرد شده استفاده کنید.

اگر غلظت این دسر خانگی زیاد بود، می توانید مقداری آب به آن اضافه کنید و سپس اجازه دهید این دسر دوباره بجوشد.

برای پخت این دسر خانگی بدون آرد فقط از جوانه گندم استفاده می شود.

15 مورد از فواید سمنو

فواید سمنو

1.این دسر هیچ نوع قندی ندارد و شیرینی آن از آب جوانه گندم تامین می شود.بنابراین می توان گفت که دسر یک دسر سالم و بسیار مقوی است.از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این دسر می توان به آن اشاره کرد. ویتامین A، E، K، ویتامین های گروه B، آهن، مس، فسفر، کلسیم، سلنیوم، کروم و روی.

2.استفاده از این دسر در سه ماهه اول بارداری توصیه می شود.مواد موجود در سمنو به رشد سیستم عصبی جنین کمک می کند و از عیوب احتمالی جلوگیری می کند.این دسر باعث رشد خوب جنین و داشتن استخوان های قوی می شود.

3.آهن موجود در این دسر برای خانم های باردار بسیار مفید است و از کم خونی آن ها جلوگیری می کند، همچنین اگر مادر یبوست داشته باشد، این دسر حرکات روده را راحت کرده و یبوست را برطرف می کند.

4.ویتامین های B و E و مواد معدنی موجود در این دسر به درمان ناباروری کمک می کند و باعث زایمان آسان در زنان باردار می شود.

5.این دسر دارای مقادیر بالایی فیبر می باشد.این ماده برای لاغری بسیار مفید است و با ایجاد احساس سیری در افراد از پرخوری جلوگیری می کند.در این صورت فرد غذای کمتری مصرف می کند و وزن وی کاهش می یابد.علاوه بر این فیبر باعث بهبود هضم و تقویت سیستم گوارشی سالم

6.سمنو همچنین دارای مقادیر بالایی کلسیم و فسفر است. این مواد مشکلات استخوانی را برطرف کرده و استخوان‌ها را تقویت می‌کنند. بنابراین به خانم‌هایی که در دوران یائسگی هستند توصیه می‌شود این دسر را برای پیشگیری از پوکی استخوان و ابتلا به این بیماری مصرف کنند.

7.این دسر برای بیماران دیابتی نیز توصیه می شود. گندم تا زمانی که جوانه نزند شیرین نیست. شیرینی گندم به شکل نشاسته است. وقتی جوانه زد نشاسته تجزیه شده و تبدیل به نبات می شود. شیرینی این دسر کاملاً طبیعی است و پر از مواد مفید. بنابراین مصرف کم آن برای بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی کند.

8.از دیگر فواید این دسر می توان به کاهش استرس و تسکین اعصاب اشاره کرد.این دسر تاثیر بسزایی بر روی اعصاب دارد و از عصبانیت و پرخاشگری جلوگیری می کند.

9.این دسر دارای ویتامین ها و مواد مغذی فراوانی است، این مواد برای تولید گلبول های سفید خون و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری هستند.

10.مصرف این دسر برای ورزشکاران نیز بسیار مفید است و می توان از آن به جای مکمل های بدنسازی استفاده کرد.

11.ویتامین‌های A و E از جمله ویتامین‌های مفید برای چشم هستند. این ویتامین‌ها به مقدار زیاد در این دسر وجود دارد.

12.مصرف سمنو برای سلامت پوست و مو نیز مفید است. ویتامین های موجود در این دسر خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد و از پیری زودرس و چین و چروک پوست جلوگیری می کند. اگر می خواهید پوستی شاداب و شاداب داشته باشید از این دسر استفاده کنید.

13.از دیگر خواص این دسر می‌توان به بهبود بیماری‌های زنان، تنظیم قاعدگی، بهبود بیماری‌های دستگاه گوارش، تنظیم ضربان قلب، جلوگیری از تصلب شرایین، جلوگیری از سنگ‌های صفراوی، تنظیم کلسترول خون و بهبود تورم دستگاه تناسلی اشاره کرد.

14.افرادی که مشکلاتی مانند دیابت، سرگیجه، کم خونی، واریس، پرکاری تیروئید، کاهش حافظه، زردی و ریزش مو دارند نیز می توانند با مصرف این دسر علائم خود را کاهش دهند و شرایط بهتری پیدا کنند.

15.این دسر از عصاره گندم و آرد طبخ و تهیه می‌شود و ارزش غذایی آن بسیار بالاتر از برنج و سایر حبوبات است، بنابراین برای کودکان و نوجوانان مفید است.

 

 

 

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.